Vitamine D en de huid

Vitamine D, voordelen en huidproblemen

Gemiddelde leestijd: 9 minuten
Vitamine D en de huid

Voor de gezondheid van je lichaam is het belangrijk dat je voldoende vitamine D opneemt. Vitamine D heeft bijvoorbeeld ook een invloed op je huid. De gezondheid van je huid is belangrijk, want dit is je grootste orgaan.

Gemiddeld gezien moeten mensen elke dag 10 microgram vitamine D binnenkrijgen. Voor bepaalde groepen, zoals ouderen geldt dat zij meer of juist minder vitamine D nodig hebben. De opname van vitamine D kan bijvoorbeeld via de zon en voedingsmiddelen. Toch zijn er ontzettend veel mensen die een tekort hebben aan deze voedingsstof.

In dit artikel ga ik je meer vertellen over vitamine D en de huid. Veel mensen denken dan ook dat zij last kunnen krijgen van huidproblemen, zoals vroegtijdige huidveroudering, acne, psoriasis, rosacea en eczeem door een tekort aan vitamine D.

Wat doet vitamine D voor je huid?

De bekendste redenen waarom het belangrijk is voldoende vitamine D binnen te krijgen, zijn het gezond houden van je botten, tanden en spieren. Echter, de huid kan er ook door worden beïnvloed.

Vitamine D is gunstig voor je lichaam door het verbeteren van de calcium- en fosforabsorptie uit de dunne darm. Ook helpt het bij de rijping van osteoclasten in het bot. Tevens kan het hebben van de juiste mate vitamine D in je lichaam ervoor zorgen dat je huid er langer jonger uit blijft zien, botten beter kunnen groeien en misschien bepaalde type kankers worden voorkomen. Bovendien zou het een positieve invloed kunnen hebben op je stemming.

Daarnaast zou vitamine D mogelijk kunnen helpen tegen specifieke huidproblemen, zoals eczeem, psoriasis, acne en rosacea, omdat vitamine D helpt tegen ontstekingen, het beschermen van de huid en het beschermen tegen milieuschadelijke stoffen.

Er kunnen verschillende redenen zijn dat je misschien te maken hebt met een vitamine D tekort. Dit kan bijvoorbeeld komen, omdat je weinig in de zon bent, weinig voedingsmiddelen binnenkrijgt die vitamine D bevatten of door een medische aandoening minder vitamine D kunt opnemen.

Mensen die wonen in een koud klimaat met weinig zon zijn dan ook vatbaarder zijn voor een gebrek aan vitamine D.

Om te controleren of er bij jou ook sprake is van een vitamine D tekort kun je een bloedtest laten afnemen.

Vitamine D en de donkere huid

Voor de donkere of getinte huid geldt dat de opname van vitamine D door zonlicht minder goed werkt. Een blanke of lichte huid kan dan ook makkelijker zelf vitamine D aanmaken dan een donkere huid.

In je huid zit melanine. Dit stofje zorgt ervoor dat je huid beter beschermt is tegen de zon. Mensen met een donkere huid hebben meer melanine in hun huid. Echter, door melanine kan de huid minder snel vitamine D aanmaken. Door je huid te bruinen, zal de aanmaak van vitamine D afnemen.

Om als persoon met een donkere huidskleur voldoende vitamine D binnen te krijgen, kun je in overleg met een arts ervoor kiezen een supplement te nemen en het mogelijke tekort aan te vullen.

Vitamine D en donkere huid

Welke huidproblemen kun je krijgen door een vitamine D tekort?

Er zijn verschillende huidproblemen die in verband worden gebracht met een vitamine D tekort. Aangezien vitamine D invloed heeft op de gezond van je huid kunnen er mogelijk huidproblemen ontstaan wanneer iemand een tekort heeft aan vitamine D. Dit betekent echter niet dat een huidaandoening automatisch zal verdwijnen nadat je meer vitamine D binnen gaat krijgen. Echter, waarschijnlijk kan het wel degelijk positief bijdragen aan de behandeling van je huidprobleem.

Eczeem

Als eerste wordt gedacht dat je wegens een gebrek aan vitamine D meer last kunt krijgen van eczeem. Resultaten uit onderzoeken laten zien dat een gebrek aan bepaalde voedingstoffen voor de ene eczeem patiënt meer invloed kan uitoefenen dan voor de andere patiënt.

Simpelweg is dus in de onderzoeken naar het verband tussen atopisch eczeem en vitamine D naar voren gekomen dat de resultaten verschillen per persoon. Het is in ieder geval altijd van belang dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt.

Eventueel zou vitamine D kunnen helpen tegen eczeem, omdat deze vitamine bijdraagt aan de gezondheid van het immuunsysteem. Dit zou betekenen dat je lichaam bijvoorbeeld beter in staat is te reageren op invloeden en eczeem bacteriën te doden.

Psoriasis

In een onderzoek is naar voren gekomen dat iemand met psoriasis waarschijnlijk een grotere kans heeft op een gebrek aan vitamine D in zijn of haar lichaam.

Het krijgen van zonlicht op je huid en het gebruiken van een crème of ander middel met vitamine D zou gunstig kunnen zijn voor de behandeling van psoriasis, maar het is niet zeker of een supplement met vitamine D ook veel kan helpen.

Acne

Vrijwel elke persoon op de wereld krijgt weleens te maken met een lichte of zwaardere vorm van acne. Waarschijnlijk is er geen groot verband tussen acne en vitamine D. Wel is het zo dat mensen met acne vaker een lagere hoeveelheid vitamine D in hun lichaam hebben.

Tijdens een onderzoek kregen acne patiënten met een laag vitamine D gehalte gedurende een periode extra vitamine D. Hieruit bleek dat hun acne verbeterde na acht weken. Wel wordt aangegeven dat er meer onderzoek nodig is.

Wegens de antimicrobiële en ontstekingsremmende effecten zou acne kunnen verbeteren door vitamine D. Ook helpt calcitriol van vitamine D bij de groei en het herstel van huidcellen. Immers, wanneer huidcellen teveel opstapelen, dan ontstaat acne.

vitamine D en acne

Rosacea

Aangezien een tekort aan vitamine D ervoor zorgt dat je lichaam meer moeite heeft met het tegengaan van huidaandoeningen kun je overwegen meer vitamine D binnen te krijgen als je last hebt van rosacea.

Ook voor rosacea geldt dat er meer onderzoek nodig is naar het verband met vitamine D. Persoonlijk denk ik dat je doel moet zijn om altijd alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen. Overleg met een arts of je meer vitamine D binnen moet krijgen in de strijd tegen rosacea.

Hoe kun je meer vitamine D binnenkrijgen voor je huid?

Er kunnen verschillende redenen zijn voor een vitamine D tekort. Personen die veel alcohol drinken of een donkere huidskleur hebben, kunnen bijvoorbeeld minder goed vitamine D aanmaken. Anderen personen eten simpelweg te weinig voedingsmiddelen met vitamine D.

Als jij met een arts hebt overlegd of je waardes hebt laten checken, dan kun je samen hebben besloten meer vitamine D binnen te krijgen. Dit kun je doen op verschillende manieren.

Ten eerste zou je meer in de zon kunnen gaan. Echter, op deze manier heb je wel een risico op huidkanker en vroegtijdige huidveroudering. Ook kunnen sommigen huidaandoeningen, zoals acne verergeren door veel in de zon te gaan. Bovendien zorgt een zonnebrandcrème ervoor dat de vitamine D opname vermindert.

Ten tweede kun je meer voedingsmiddelen met vitamine D gaan eten en drinken. Denk bijvoorbeeld aan zalm, haring, sardientjes, eieren en sinaasappelsap.

Een andere goede manier om te profiteren van de voordelen van vitamine D is het smeren van een huidverzorgingsmiddel die deze vitamine bevat. Simpelweg smeer je de vitamine D rechtstreeks op je huid of op de plekken van je huidprobleem.

Bovendien kun je in overleg met een arts een vitamine D supplement gaan innemen.

Misschien was je hier naar op zoek?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *